نقش احتمالی دو پروتئین در دیابت

محققین دانشگاه Flindersبعد از یک دهه  تلاش عملکرد دو پروتئین  بسیار مرتبط با هم را کشف کردند. اختلال در متابولیسم علت زمینه ای گروهی از بیماریها در انسان است که از جمله آنها می توان به دیابت نوع 2، چاقی و سرطان اشاره کرد . یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی دکتر Abbottاز دانشکده ی علوم زیستی  دانشگاه Flindersدو نوع پروتئین به نام های دی پپتیدیل پپتیداز 8و 9را که در تنظیم عملکرد حداقل 29 پروتئین دیگر نقش دارند، کشف نمودند .

داروی Januviaیا  Sitagliptinبه عنوان راهی برای کنترل مقدار قند خون برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که  بیماریشان با مصرف قرص متفورمین کنترل نمی شود، تجویز می گردد. این دارو سبب ممانعت از عملکرد  دی پپتیدیل پپتید از 4 یا Dp4می شود. این پروتئین متعلق به خانواده ای از  پروتئین ها است که پروتئینهای Dp8وDp9نیز به آن گروه تعلق دارند .

دکتر Abbottمی گوید: ما متوجه شدیم مصرف این دارو در دوز بالا سبب ممانعت از عملکرد Dp8و Dp9نیز می شود.

او می افزاید: برای  تعیین نقش دقیق پروتئین های Dp8و Dp9نیاز به تحقیقات بیشتری داریم، درحال حاضر ما نمی دانیم آیا این دو پروتئین نقش مثبتی بر متابولیسم ، انرژی و کنترل مقدار گلوکز دارند یا دارای تأثیرات منفی هستند. شرکت های سازنده ی داروی sitagliptinادعا می کنند که داروی آنها بطور اختصاصی عمل می کند و به سایر پروتئین متصل نمی شود اما احتمال دارد در دوزهای بالا به پروتئین های دیگر نیز متصل شوند.

او می افزاید:آنچه ما باید بدانیم این است که چنانچه این داروها سبب ممانعت از عملکرد Dp8و Dp9شوند اتفاق بدی برای درمان دیابت است یا خیر؟ زیرا پروتئین های 9و Dp8نیز می توانند  اهداف درمان دیابت باشند، از سوی دیگر ممانعت از عملکرد آنها ممکن  است سبب تأثیر منفی در متابولیسم و انرژی شود ، دراین صورت عملکرد ممانعت  کننده های Dp4  یک عملکرد ناایمن محسوب خواهد شد.

نتایج این تحقیق درمجله ی بین المللی Biological Chemistryبا عنوان "مقاله ی هفته "منتشر گردید. سالانه تنها 50 تا 100 مقاله با عنوان مقاله ی هفته از بین بیش از  6000 مقاله ی چاپ شده در این مجله معرفی می شوند که این عنوان بر اساس اهمیت مقالات در درک فرآیندهای بیولوژیک در سطح مولکولی و سلولی  است.

دکتر Abbottده سال قبل پروتئین های Dp8و Dp9را کشف کرد. او می گوید: این دو پروتئین و پروتئین Dp4ممکن است  در رشد تومورها  نیز نقش داشته باشند بنابراین برای درک بهتر عملکرد آنها که بتواند سبب افزایش اعتماد به ایمنی مصرف ممانعت کننده های Dp4شود و استفاده ی جدید  از این ممانعت کننده ها در درمان سرطان ، باید تحقیقات بیشتری دراین  زمینه انجام دهیم.

منبع :medicalxpress.com